میوه
یکی از توصیف هایی که درباه ائمه هدی «ع» در روایات آمده ، واژه «میوه » است .
شاخه درخت طیبه فاطمه «س» است ومیوه آن درخت فرزندان اوهستند . این درخت پاک وطاهر ، میوه های طیبه ای به بار آورده است ذرختی که ریشه اش در پاک ترین اعتقادات فرو رفته و خود مظهر پاکی است ، ثمری پاک به وجود خواهد آورد :
قدت شجر طیبه حُسنت ثمر اوست
طیب شجری چون تو طاهر ثمری نیست
فاطمه «س» ئرختی است که میوه ان قرآن ناطق است . یازده قران ناطق (فرزندان فاطمه ) از این شاخسار به بار نشسته است .:
کجا چون تو در باغ ، بار آورد
چو تو میوه اندر شمار آورد
به فرزند نیز ثمره «میوه » گویند ؛ چراکه میوه نتیجه درخت است وفرزند نتیجه والدین . امامان میوه وجودی رسول خدا «ص» وامیر المؤمنین «ع» و حضرت زهرا «س» هستند رسول خدا درباره ی امام حسین «ع» فرمودند : اومیوه دل ونور دیده ام است .

همچنین فرمود :فاطمه روشنی دل وفزندان او میوه جان و شوهراو نور دیده ی من است . در زیارت جامعه می خوانیم «چه شیرین است اسماء شما » . گویی کسی که یاد ایشان بردل وذکر ایشان برلب دارد در حال تناول از شهد میوه تجلی وشیرینی فیض حضور است . در کلام رسول خدا «ص» ذر توصیف درخت طیبه آمده است که علم ودانش ائمه «ع» میوه ی آن است . میوه راباید چید واز برکات آن باید بهره گرفت ؛ وتلاش نمود چرا که « در طریق طلب ، براحتی نرسد آن که زحمتی نکشید .»
آن کس که ایشان را چنین شناخته ، هرکجا که سخنی از زبان آنان بشنود آن را اخذ می کند وکام جان را بدان سیراب می نماید . گویند در عالم برزخ گرسنگان حقیقی بی بهرگان از علوم ائمه اند :
گر من از باغ تو یک میوه بچینم چه شود
پیش پایی به چراغ توببینم چه شود
غرض آفریدگار در باغ هستی هویدا کردن «میوه» آن است وباغ هستی ومتعلقات آن طفیل وجود همین میوه است .
تجلی اهل بیت در قرآن : محمد بیرانوند
انی تارک فیکم الثقلین