اَنْتُمُ الاَوَّلُ وَالاْ خِرُ وَاَنَّ رَجْعَتَكُمْ حَقُّ لا رَيْبَ فيها  

رجعت همان بازگشت ائمه اطهار(ع) به دنیا برای حکومت است. در عصر ظهور مومنین هم بر می گردند سپس بد ها هم بر می گردند که اینجا مجازات شوند. رجعت یکی از اعتقادات شیعه است. بعضی از علما توجیه کرده اند رجعت دولت است،یعنی این ها خودشان بر نمیگردند دولت آنها برمیگردد. ولی اکثریت قریب به صد در صد اعتقاد دارند که این رجعت رجعتی است که بین مردم هست و خود ائمه به دنیا بر می گردند.

اینجا مبحث دقیق می شود؛ انتم الاول والاخر؛  این شاید از دقیق ترین و ظریف ترین معارف باشد. شیعیان معتقدند خداوند مبدأ و آخر است.« هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِر...» که در ابتدای سوره ی حدید(آیه 3) آمده است، خداوند می دانست که در آخرالزمان افرادی به دنیا می آیند که ظرفیت های بالایی در معارف دارند و خدا از آن روز این آیات را برای آن ها  نازل نمود. این مطلب را امیر المؤمنین  در نهج البلاغه توضیح داده و می فرمایند:

این اول و آخر، اول و آخر زمانی نیست، زیرا این یک نوع کفر است که بگوییم زمان جداگانه ای وجود دارد و نعوذبالله مثل قفسه زمان را از یک جایی چیده اند و تا بی انتها از دوطرف ادامه دارد و نعوذبالله اولین کسی که شانس پیدا کرد و در این قفسه ها آمد، وجود خداوند بود و این کفر است. از جهات مختلفی امکان دارد چیزی به دیگری تقدم داشته باشد. تقدم زمانی مال ماست. تقدم رتبه ای هم داریم؛ مثل تقدم رتبه ی رهبر بر رتبه ی رییس جمهور و اینجا میگوییم شما  مقدم بر تمام مخلوقات پروردگار هستید و  ما اصلا به خاطر شما ائمه به وجودآمده ایم . وقتی زمان را برداریداین مساله قابل درک می شود. ائمه خوشان می فرمایند؛ هر چه می خواهید در مورد ما بگویید،الا اینکه ما مخلوق خداوند هستیم و خداوند خالق است. البته یک بحث فلسفی وجود دارد که من هنوز نتوانسته ام آن را بپذیرم اینکه می گویند خالق بودن خداوند این است که ایشان همیشه می بایست خالق بوده باشند و بدون خلق کردن نمی شود و هیچ گاه نمی توانسته تنها بوده باشد، در حالی که اگر زمان را برداریم این مسأله هم حل می شود.آخر بودنشان هم مقام است و آخرِ چیزی بودن هم مقام والایی است.

این یک تعبیر، تعبیر دیگر هم اینکه  اولین نفر حضرت آدم- حجت خدا- بود و آنان نور واحدند و آخرینشان هم حجت خداست.

حجة الاسلام والمسلمین علی رهبر